צרו קשר תנו פידבק
מאמרים

הקו הסגול של הרכבת הקלה מתקרב: בינת פרויקטים משולבים נבחרה להקים את מערך התקשוב של הקו

חברת בינת פרויקטים משולבים נבחרה להקים את מערכות התקשוב של הקו הסגול של הרכבת הקלה: "נבחרנו לתכנן, לנהל ולהקים את כל המערכות הטכנולוגיות של הקו הסגול, אחרי ביצוע מוצלח מאוד של הקמה והפעלת המערכות הטכנולוגיות של הקו האדום"

25.07.2024
4 min
פורסם לראשונה ב-The Marker
הקו הסגול של הרכבת הקלה מתקרב: בינת פרויקטים משולבים נבחרה להקים את מערך התקשוב של הקו

שלב משמעותי נוסף בפרויקט הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה: בינת פרויקטים משולבים מבית בינת תקשורת מחשבים, נבחרה על ידי חברת שפיר הנדסה הזכיין הבונה את הקו הסגול, לתכנון, ניהול והקמת כלל מערכות המחשוב, הביטחון, התקשורת, הגנת הסייבר , השליטה והבקרה של קו הרכבת החדש.

"בינת פרויקטים משולבים מתמחה בניהול של מגה-פרויקטים משלב הייזום, התכנון, ההקמה האינטגרציה הבדיקות וההפעלה", הוא מספר, "אנחנו מקימים פרויקטים גדולים ומורכבים במיוחד בעולמות התקשוב. הבחירה בבינת לפרויקט הקו הסגול ממחישה את הניסיון והיכולות הייחודיות שלנו: אנחנו מתמחים בניהול של תהליכים מורכבים המשלבים יחד הרבה עולמות תוכן טכנולוגיים שונים – תחת מעטפת אינטגרטיבית טכנולוגית אחת".

אתגר הקו הסגול

הרכבת הקלה בגוש דן ("דנקל") מורכבת משלושה קווים שונים: הקו האדום שנפתח באוגוסט שנה שעברה, מחבר בין בת ים לפתח תקווה, הקו הירוק שנמצא בהקמה, ומחבר בין חולון להרצליה, והקו הסגול, המחבר את החלקים המזרחיים של גוש דן דרך רמת גן וגבעתיים ועד למרכז תל אביב. קו רכבת קלה של 27 קילומטרים עם 43 תחנות, שצפוי להסיע מאות אלפי נוסעים בכל יום, הקו צפוי להיחנך בסוף שנת "2027. מסביר חן אזולאי, "בינת אחראית על כל אתגר המערכות של הסעת המונים. "כדי שרכבת קלה תעבוד בצורה מוצלחת, יש צורך במערכות תקשורת בין הרכבות לתחנות ובין הרכבות למרכז השליטה. ישנה חשיבות גבוהה להיבטי התקשורת, השליטה והבקרה. הרכבות לא עובדות בוואקום: הן חוצות צמתים בהן נוסעות רכבות נוספות ורכבים והולכי רגל מתניידים בהם, פוגשות את שאר קווי הרכבת הקלה ולעיתים גם את רכבת ישראל, בנוסף היבטי אבטחת מידע וסייבר בפרויקט בו כמות המידע אדירה הינו קריטי לבטיחות הנוסעים ורציפות התנועה. על מנת להתמודד בהצלחה עם האתגרים הללו, יש צורך במערכות תקשורת אמינות – שיאפשרו לרכבות לתקשר, לאותת ולמנוע תאונות".

קרדיט: עיריית תל אביב-יפו ואראל הרצוג

חן אזולאי, מדגיש גם את החשיבות של השמירה על הביטחון בקרונות הרכבת ובתחנות. "אחת המשימות העיקריות של מערך התקשוב הוא להגן על הרכבות, על המסילות ועל תחנות הרכבת. הכל חייב להיות מצולם, מוקלט ומשודר בצורה בטוחה ומאובטחת שתעזור להתמודד עם איומים כאלה ואחרים, מדובר על אלפי מצלמות לאורך הקו ובתוך הרכבות. בינת מקימה גם את מרכז השליטה של הקו הסגול בצומת הטייסים ואת שני מרכזי הדאטה סנטר של הקו.

חן אזולאי
חן אזולאי, מנכ"ל בינת פרויקטים משולבים

במסגרת תפקידה בהקמת מערך התקשוב של הקו הסגול, בינת פרויקטים משולבים אחראית על הקמה ותפעול של מערכות התקשורת, המחשוב, האחסון, הגיבוי, הסייבר, האבטחה והביטחון. כמו כן, החברה אחראית גם על הקמת ממשקי התקשורת עם ציבור הנוסעים, דרך מערכת הכריזה ומסכי המידע לאורך הקו ובתחנות, אפליקציית אינטרנט ומערכת מוקד השירות.

ניהול פרויקטים מורכבים

בחמש השנים האחרונות, בינת פרויקטים משולבים תכננה וביצעה את היבטי התקשוב של פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה שנפתח בהצלחה באוגוסט 2023. "הובלנו את פרויקט הקו האדום תחת חברת CRTG-EEB הסינית שנבחרה להיות הקבלן הראשי של הקו האדום", מספר אזולאי. "על העבודה שלנו בפרויקט הקו האדום, זכינו בפרס המגה-פרויקט לשנת 2023 מטעם הלשכה לטכנולוגיית מידע בישראל".

קרדיט: עיריית תל אביב-יפו ואראל הרצוג

לאורך השנים, בינת צברה ניסיון גם בהובלת פרויקטים מורכבים בעולמות הביטחון. "אחד הפרויקטים הגדולים שהובלנו הוא פרויקט עיר הבה"דים בדרום הארץ שמאכלסת שבעה בתי ספר צבאיים של חילות הלוגיסטיקה, התקשוב, החימוש והרפואה. הקמנו את כל מערך התקשוב של עיר הבה"דים: החל מתשתיות פסיביות ועד למולטימדיה, סייבר, מרכזי דאטה וטלפוניה. בינת מתפעלת את הפרויקט הזה בהצלחה כבר שבע שנים, והעיר משרתת בכל יום יותר מעשרת אלפים חיילים. פרויקט בטחוני מורכב ומאתגר נוסף שבינת מובילה בימים אלו הנו פרויקט המרה"ס – פרויקט תכנון והקמת שלושת מרכזי ההספקה של צה"ל, שהנו מגה פרויקט טכנולוגי-לוגיסטי לתכנון והקמת שלושה בסיסי לוגיסטיקה ענקיים בישראל שמנוהל ע"י חברת שפיר הנדסה, כשהאחריות של בינת, קבלן התקשוב הראשי של הפרויקט, הנה תכנון והקמה ובשלב הבא תחזוקה ותפעול של כל מערכות התקשוב בשלושת הבסיסים בתחומי התקשורת, המחשוב, אבטחת המידע והסייבר, הביטחון, השליטה והבקרה ובתחומי מערכות המידע".

היתרון המרכזי של בינת, מדגיש חן אזולאי, טמון ביכולתה לשלב יחד עולמות טכנולוגיים מגוונים. "כחברת אינטגרציה, אנחנו פועלים במגוון ורטיקלים טכנולוגיים – מעולם התקשורת ועד לעולמות הקולבוריישן והענן. צריך להבין שמגה פרויקט כמו קו רכבת קלה או קריית ההדרכה הוא בעצם עשרות פרויקטים טכנולוגיים שונים – שנכנסים תחת מעטפת אחת.

קרדיט: עיריית תל אביב-יפו ואראל הרצוג

"כחברה ישראלית טכנולוגית, יש לנו את היכולת לנהל את כל ההיבטים השונים של הפרויקט ואת האינטגרציה המשולבת שלהם" , הוא מסכם. "כל אחת מהמערכות בפרויקט כזה היא עולם ומלואו, המערכות צריכות לעבוד יחד באינטגרציה מלאה באותו אקוסיסטם. אנחנו בבינת פרויקטים משולבים מתמחים בהובלת מגה-פרויקטים מאתגרים במיוחד, ומספקים ללקוחותינו, גם בתקופה מאתגרת מאד ברמה הביטחונית, כשחברות בינלאומיות מתקשות לפעול בישראל, את הפתרון הטכנולוגי המתאים ביותר, בלוחות זמנים קצרים ובאיכות ללא פשרות".

אודות קבוצת רד בינת

קבוצת רד-בינת הוקמה לפני כ 50 שנים – והיא עוסקת בעולמות האינטגרציה והתקשוב. "קבוצת רד-בינת מתמחה בתכנון, הטמעה, תחזוקה ואינטגרציה של מערכות תקשוב בעולמות טכנולוגיים מגוונים מאוד", אומר חן אזולאי. "הקבוצה עובדת מאז הקמתה עם כל הארגונים הגדולים במדינת ישראל: משרדי הממשלה, התעשיות הביטחוניות, מוסדות פיננסיים ואוניברסיטאות. מתוך אותו ניסיון עשיר, צמחה הפעילות שלנו בעולם הפרויקטים המורכבים.

תתחילו להגדיל את העסק שלכם יחד איתנו
מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה ועניין, אנו נחזור אליכם בהקדם