פורסם ב- Telecom News- בתאריך
חומרה סטנדרטית או חומרה ייעודית? על תכנון חומרה למחיר ועל הפעילויות הנכללות בצד הלוגיסטי.
למראית עין, מחשוב הענן הצליח לבסס את הדומיננטיות שלו ואנו עדים להתייצבות בשוק פתרונות ענן מבוססי תשלום כשירות. יחד עם זאת, השרת ותחנת העבודה המסורתיות לא הולכים להיעלם כל כך מהר.
מחשבי קצה Edge Computingבצד המשתמש הם פתרון נדרש לכל אפליקציה, אם כיחידת עיבוד למכונות רפואיות כמכשירי הדמיה, אם בתעשייה ואם בתחום ההולך ומתחזק כמכונות הסקת מסקנות ( inferencing).
המציאות היום מתרחשת ב "עולם של מתכנתים". כלומר, החברות המסחריות הן ברובן חברות תוכנה בלבד או חברות המוכרות פתרון המשלב חומרה + תוכנה. כתוצאה מכך, ספקיות החומרה מתאימות עצמן לתחרותיות של צרכי השוק ולפתרונות קצה ייעודיים ויעילים.
כאן נכנסות לתמונה חברות ה-OEM – Original Equipment Manufacturer, אם כיצרניות חומרה ואם כחברות אינטגרציה.
בניגוד למחשוב ה-Data-Center, פתרונות OEM הם חלק בלתי נפרד ממוצר הקצה הנמכר ללקוחות סופיים. לדוגמה, מכונת ההדמיה הכוללת סנסורים, תוכנה, מכאניקה, מחשוב ועוד. כל תת רכיב במכונה הוא קריטי לתפעול ולתחזוקה של המוצר המוגמר.
ספק OEM חייב להצטיין בכל אחד משלבי המוצר המוגמר, החל משלב הרעיון דרך תהליך הפיתוח ועד שלב האספקה וההפצה.
חומרה סטנדרטית או חומרה ייעודית?
במרבית המקרים פיתוח התוכנה מקדים משמעותית את בחירת הפלטפורמה של החומרה עלייה התוכנה תרוץ. כתוצאה מכך, גם אם הוחלט אסטרטגית לשווק ולמכור מוצר משולב חומרה + תוכנה, התאמת החומרה נדחית לשלבים הסופיים בתהליך הפיתוח. התוצאה היא שילוב של שיקולים שיווקיים בשיקולי הפיתוח, שלעיתים סותרים אחד את השני.
ברגע ששיקולים נוספים כגון זמן יציאה לשוק (Time to market) וניהול סיכונים (Risk Management) נכנסים לשיקולי הפיתוח, מתקבלות החלטות שונות. צוות הפיתוח מעוניין במוצר איכותי, אמין ושיהיה במחיר עלות אטרקטיבי, שיאפשר למכור אותו ללקוחות. רצוי גם שידרוש מינימום התעסקות של הצוות לאחר השקת המוצר כדי לאפשר פיתוח של הדורות הבאים.
ישנם יתרונות רבים לבסס פתרון חומרה על מותג (BRAND) ידוע כחומרה סטנדרטית ככל האפשר. כיום יצרני המותגים כגון Dell ,HP, Lenovo וכד' עושים מאמצים רבים כדי להתאים את עצמם לדרישות שוק ה-OEM .
תצורה סטנדרטית מאפשרת תמחור אטרקטיבי, זמינות ויציאה מהירה לשוק (Time to market). עם זאת, לעיתים קרובות תידרשנה התאמות של החומרה הסטנדרטית לדרישות ספציפיות וחברת אינטגרציה טובה תדע לגשר על הפער הזה.
ניהול נכון של התצורה הוא שלב הכרחי בתהליך. זאת, כדי לאפשר תחזוקה, שירות ובקרה על המוצרים הסופיים המותקנים אצל לקוחות הקצה. לעיתים אין מנוס והצלחת הפרויקט תלויה בחומרה ייעודית. יכולות פיתוח לצד יעוץ מסחרי יעזרו לשמור על איזון בין מוצר מושלם שיהיה יקר מכדי להימכר למוצר אטרקטיבי, שיצליח בשוק.
תכנון חומרה למחיר \ Design to Cost
בראש ובראשונה המנוע, שמניע את הפרויקט, הוא הכדאיות, שבאה לידי ביטוי בתמחיר. אם כך, נשאלות השאלות: האם המוצר הסופי שלי יהיה מספיק אטרקטיבי כדי להימכר? ואיך ניתן להפחית עליות ?…
חשוב להבין, מוצרי מדף נבנים ע"פ המכנה המשותף הרחב ביותר ומשם נגזר המחיר שלהם. כלומר, ברגע שנקבעה קונפיגורציה בחומרה כלשהיא יתכן שמוצר המדף הקרוב ביותר יכיל גם רכיבים ויכולות לא נדרשות, או לחלופין, יהיה חסר בתכונות. לכן, אפשרות התכנון חומרה הייעודי הופכת לאופציה ריאלית.
תכנון ויצור מוצר ייעודי, שנקרא גם ODM (Original Design Manufacturer). תכנון כזה רלוונטי לפרויקטים בעלי אופק יצורי ולא על מספר יחידות בודדות. מוצר ODM יכול בהחלט להיות מבוסס על מוצר הנמכר בעשרות אלפי יחידות, אך גם ביצור של כמה מאות יחידות.
כאשר תכנון החומרה והתוכנה נעשה פחות או יותר במקביל, ניתן לייעל תהליכים, תכנון חומרה ייעודי מצד אחד משאיר רק את הרכיבים הדרושים על הלוח ומצד שני מאפשר לרכיבים הקיימים "לנגן" בהרמוניה ולהשיג מקסימום ביצועים במינימום עלות. חשוב להבין, שהחומרה עצמה מכילה לא מעט שורות קוד תוכנה ב-BIOS ובדרייברים השונים שלהם, ולכן ישנה משמעות גדולה לתפקוד אופטימאלי של המערכת.
הצד הלוגיסטי
לאחר הפיתוח של המוצר ישנן לא מעט מטלות כדי להבטיח את הצלחת המוצר והפרויקט. לוגיסטיקה מקצועית לבסוף חוסכת כסף, מיעלת תהליכים ומונעת תקלות עד לאספקה ללקוח הסופי.
בין השאר, האחריות הלוגיסטית כוללת את הפעילויות הבאות :