האתגרים והסיכונים העומדים בפני מנהלי הארגונים ממשיכים לצמוח מדי יום. מרחב התחרות העולמי גדל בהתמדה, ועימו גם הצורך להקדים את המתחרים בכניסה לשוק; הנגישות להון מוגבלת; המשאבים מצומצמים ויקרים; ואנו נדרשים לשיפור הפרודוקטיביות מכל מקום ובכל זמן. נוכח כל אלה, אספקת שירותי IT במודל המקובל אינה עומדת יותר בציפיות. טכנולוגיית המידע בקושי מצליחה לעמוד בקצב השינויים, והמימון של פרויקטים חדשים מועט מאי פעם. זוהי העת שבה טכנולוגיית המידע צריכה להסתגל, כדי לאפשר לארגון לשרוד, ויתרה מכך, לשגשג.
IT כשירות (ITaaS) הוא מושג שקיים בסביבתנו זמן רב באופן כללי. חברות מדברות על הנושא; יש מי שדנים ב-ITaaS במונחים של מיקור חוץ מלא של שירותי IT לצד שלישי, אחרים משתמשים במונחים כגון ענן, שירות עצמי, קטלוגים של שירותים וחיוב חוזר. לדעתי, ITaaS הוא מודל תפעולי שבו ה-IT של הארגון פועל כמו עסק, מתנהג ומתופעל כישות עסקית נפרדת, ליצירת מוצרים ושירותים, עבור הצרכים השונים בתוך הארגון.
ענן פרטי הוא ללא ספק הגישה הפופולרית ביותר לספק ITaaS. פתרונות ענן כגון פריסות ענן פרטיות מספקות יציבות, שליטה ואבטחה שהחברות צריכות, אבל לא קל להגיע לשם. המסע הטכנולוגי מורכב ולוקח זמן רב. ב-IT המסורתי, הכל אנכי. יש צוותים נפרדים לאחסון, למחשוב, לרשת, למנהלי מערכת ולמסדי נתונים. כשמדובר בשירותי מחשוב ענן, הכל אופקי. יש צוות שירותי ארכיטקטורת ענן וכל התשתית וירטואלית ומופשטת, כך שכולם עובדים בכל הפונקציות באינטגרציה מלאה.
מחשוב ענן הפך במהירות לפרדיגמה שאומצה באופן נרחב עבור אספקת שירותים דרך האינטרנט. זאת בשל כמה סיבות טכניות: שיפור יעילות האנרגיה, אופטימיזציה של ניצול משאבי חומרה ותוכנה, גמישות, בידוד ביצועים ושימוש בשירות לפי דרישה. בנוסף להטבות הטכניות, הספרות הראתה כיצד מודל שירותי מחשוב ענן מספק הטבות כלכליות, כולל השקעת הון מינימלי והוצאות תפעוליות (CAPEX ו-OPEX). מכל הסיבות הללו, מספר הארגונים המאמצים פתרונות ענן גדל במהירות.
שירותי ענן הם על פי דרישה, מסופקים באופן גמיש וניתנים להרחבה, ולכן התכונות העיקריות הבאות נדרשות ממערכות הענן: זמינות, מקביליות, איזון עומסים דינמי, עצמאות של יישומים, אבטחה ואינטנסיביות. כדי לספק תכונות אלה, פותחו טכניקות וירטואליזציה מתקדמות, גישות תזמון חזקות ודינמיות, אמצעי אבטחה מתקדמים ומנגנוני התאוששות מאסון המיושמים ומופעלים במערכות מחשוב ענן.
לאחר יצירת רשת ענן, מתווספים תוספים משמעותיים נוספים: הביצועים של ספק שירותי האינטרנט – ביצועי WAN, והביצועים של ספק הענן שלכם ושל ספק שירותי האינטרנט שלו. קישור ה-WAN שלכם הוא הקשר המהותי ביניכם ובין ספק הענן שלכם, ולכן חובה לנטר אותו. עם זאת, אין זה מספיק פשוט לפקח על הביצועים WAN; נדרש גם להבין את תעבורת הרשת. כדי להעריך את ההשפעה על הביצועים של יישומים ושל השירותים הקריטיים לעסקים, עליכם לדעת מי משתמש בתעבורת הרשת שלכם, באיזו מידה הם משתמשים, ובמה הם משתמשים.
התחרות בין הספקים הובילה למספר הולך וגדל של פתרונות ענן המוצעים לצרכנים. היכולת להפעיל ולנהל מערכות ענן מרובות, כלומר יישומים בעננים שונים, מאפשרת ניצול הייחודיות של כל פתרון ענן. כמו כן, היא מאפשרת אופטימיזציה של ביצועים, של זמינות ושל עלות היישומים. פיזור שירותי הארגון במרכזי הנתונים של ספקי ענן שונים ממשיך לצמוח, ובכך הופך את ניהול הסביבות המבוזרות שלנו בעננים השונים למורכב יותר ויותר. תשתית הענן היא מורכבת. המורכבות מתורגמת למאמץ רב יותר לצורך ניהול וניטור, לעומת תשתיות אירוח מסורתית.
אטיות במערכות הארגוניות גורמת לעובד לתסכול, לתפוקה נמוכה לארגון ולהפסד כספי ניכר. מחקרים מראים כי איטיות במערכות גורמת לירידה של עשרות אחוזים בתפוקת הארגון. עלויות האטה או downtime של המערכות הארגוניות נאמדות באלפי דולרים לכל דקת עבודה.
לכן, אנו צריכים כלי ניטור חזקים ומהירים. מערכות כאלה חייבות להיות מסוגלות לנהל ולאמת מספר רב של משאבים ושירותים ביעילות ובשקיפות. יש למדוד באופן רציף ולהעריך התנהגויות או התנהגויות יישום במונחים של ביצועים, אמינות, יכולת לפגוש SLAs, אבטחה, ביצוע ניתוח עסקי, וכדומה.
אנו חייבים להשיג זאת באמצעות זמני מדידה קצרים ומערכות התראה מהירות, המסוגלות לאתר בזריזות ולדווח על ליקויי ביצועים או נושאים אחרים, על מנת להבטיח התערבויות בזמן, כגון הקצאת משאבים חדשים. לכן, מערכת הניטור צריכה להתאים למצבים שונים בסביבות בקנה מידה גדול, מבוזר ודינמי מאוד.
האבטחה נחשבת לאחד המכשולים המשמעותיים ביותר להתפשטות מחשוב ענן. לצורך ניהול האבטחה בתשתיות ענן ושירותים, נדרשות מערכות ניטור נאותות. יתר על כן, אירוח שירותי ענן לסביבות קריטיות עבור ארגונים, חשוב שייעשה באמצעות מערכת ניטור המאפשרת ביקורת. למשל, אישור לתקנות, שמירת נתוני משתמש בתוך גבולות מדינה וכדומה.
הגמישות חסרת התקדים מבחינת ניהול המשאבים שמספקים פתרונות מחשוב ענן, דורשת מודלים חדשים של ניטור. יתר על כן, הניטור הוא חובה והוא גדל באופן מהותי. ניטור גם עשוי לאפשר לארגונים לגבש SLA מציאותיים ודינמיים יותר ומודלים טובים יותר של עלות, על ידי ניצול הידע מביצועים הנדרשים על ידי משתמשים. ניטור אפקטיבי צריך לספק מבט סינתטי על עננים מעורבים ועל כל המשתנים המשפיעים על איכות השירות.
להלן ארבע תכונות עיקריות שמערכת יעילה לניטור הרשת צרכיה לכלול:
ניטור הרשת הוא חיוני עבור חברות בכל גודל. כדי להפעיל ולנהל כראוי סביבות ענן אנו נדרשים ליכולות של שירות ניטור בזמן אמת, ניתוח כמה סביבות ענן נפרדות, זיהוי מהיר של אירועים שיכולים לעבור קורלציה והתגובה אליהם. איתור ומיקוד משאבים בתקלה הקריטית בארגון ייצור עלייה בתפוקת הארגון, בשל מזעור אובדן שעות עבודה הנובעות מהשבתה. יכולת זו תהווה יתרון גדול בפרודוקטיביות ותספק יכולות נגד האיומים של היום.
לכן, תוכנית ה-ITaaS של החברה צריכה להתחיל מ-IT המספק שירות טוב יותר למשתמשים הפנימיים, במחיר הנכון ועם יעילות משופרת ויצירת ערך עסקי לארגון. קבלת הסכמה של כל בעלי העניין תיקח זמן. אך התגמול על השלמת המסע יהיה עצום.
היכולת לספק IT as a service למשתמשים בארגון אינה שאיפה בלתי מציאותית. עם זאת, חשוב לזכור כי IT as a service הוא למעשה תהליך ולא פתרון, והמסלול וקצב האימוץ שלו יהיו ייחודיים לכל ארגון וארגון. החדשות הטובות הן שתכנון כהלכה, התמקדות, וספק מתאים העומד לצידכם, יאפשרו לפזר את הערפל מסביב לענן המחשוב ולהיערך באופן בטוח לניצול שלל היתרונות הטמונים במודל.
guyb@bynet.co.il