המידע הוא לעיתים קרובות הנכס החשוב והיקר ביותר של הארגון. חברה ממוצעת מסוגלת לחזור ולעמוד על רגליה גם לאחר רוב סוגי התקלות והאסונות, אבל איבוד מוחלט וסופי של מידע קריטי יכול להביא לקריסתה או אפילו להפסקת פעילותה המוחלטת.
ככל שמערכות המחשוב הפכו יותר ויותר לתשתית המאפשרת את הפעילות העסקית בארגון, כך גם נוצרו ופותחו המנגנונים להגנה ושמירה על נתונים אלה. חלק נכבד מהוצאות התקציב השוטף ותקציב ההשקעות מוקצות שנה אחר שנה לרכישה ותחזוקה של מערכות, אשר נועדו לספק לארגון את הביטחון, שהבסיס הטכנולוגי המאפשר את תפקודו התקין יהיה מוגן, זמין וחסין מפני התקפות וטעויות אנוש או אסונות שונים.
בימים אלו של אתגרים ביטחוניים ברמה הלאומית, ארגונים צריכים לבנות אסטרטגיה מקיפה ויסודית להגנה מיטבית על נכסי המידע שבבעלותם. במסגרת האסטרטגיה להמשכיות עסקית יש להתייחס לשלושה היבטים מרכזיים: יכולת שחזור המידע (Data Recovery), היכולת להתאושש מאסון (Disaster Recovery) ותוכנית המשכיות עסקית (Business Continuity Planning).
חשוב לוודא שהתוכנית שהארגון בונה נותנת מענה יסודי לכל ההיבטים הללו ושהגורמים הרלוונטיים בארגון מבינים איל מהיכולות והפתרונות הטכנולוגיים נועדו לטפל בכל אחד מהנושאים.
בתחום שחזור המידע – חשוב לוודא שלארגון תשתית גיבוי/שחזור עדכנית, המסוגלת לטפל בכל סוגי הנתונים והאפליקציות הקיימים. להלן כמה דגשים הראויים לציון בנושא הזה:
"במסגרת האסטרטגיה להמשכיות עסקית יש להתייחס לשלושה היבטים מרכזיים: יכולת שחזור המידע, היכולת להתאושש מאסון ותוכנית המשכיות עסקית"
התאוששות מאסון – חשוב שתהיה יכולת לאושש את מערכות ה-IT הארגוניות במקרה של פגיעה במערכות הייצור. לצורך זה נבנה תוכנית, הכוללת משאבי מחשוב נוספים ובאתר נפרד, רצוי מרוחק ומבוסס על תשתיות נפרדות עד כמה שניתן. להלן כמה דגשים בנושא הזה:
המשכיות עסקית – לאחר שהתוכניות להגנה על המידע ויכולת התאוששות מאסון נמצאות במקומן, ניתן לגשת להשלמת התכנון עם שאר ההיבטים השייכים למעטפת העסקית של הארגון. בלב סעיף זה התייחסות לניתוח התהליכים העסקיים והיכולת שלהם להמשיך לתפקד ולבצע את אשר נועדו לעשות גם בתרחישי אסון שונים.
לצורך כך מתבצע ניתוח של היבטים נוספים, בין היתר: תלות בין תהליכים ומערכות שונות (Dependencies), גישת המשתמשים הרלוונטיים למערכות, כולל: כוח אדם, מיקום פיזי, יחידות קצה, תשתיות תקשורת, מנגנוני אבטחת מידע ועוד. כמו כן נדרש להגדיר באופן ברור מי מבצע מה בזמן הפעלת הנוהל, בצירוף תיעוד מקיף ומעודכן על כל אחד מרכיבי הפתרון על מנת לא להשאיר פתח לאי הבנות ובלבול השוררים בדרך כלל במקרים כאלה.
לסיכום, בניית תוכנית מסודרת להבטחת יכולת הארגון להמשיך ולתפקד בתרחישי כשל ואסון שונים אמורה להיות חלק ממערך ההחלטות הארגוניות, כולל הקצאות תקציב, זמן וכוח אדם. בנייה נכונה של תכנית מקיפה כזו נותנת לארגון את השקט והבטחון הדרושים להמשיך לתפקד ולצמוח גם בזמנים מאתגרים.