אם ניסיתם ללכת יותר מ-5 דקות על המדרכות של תל אביב, סביר להניח שמצאתם את עצמכם משחקים Frogger במציאות עם מגוון כלי רכב דו גלגליים שדוהרים על המדרכות, חוצים באדום, נושאים 2 אנשים במפגן שלא יבייש קרקס ועוד שלל פעלולים. אז יכול להיות שבקרוב, הם יצטרכו לחשוב פעמיים לפני שהם יעשו את העבירות הללו, כי יכול להיות שבבית יחכה להם דו"ח מהודר שהונפק להם כמעט אוטומטית.
בימים האחרונים הסתיים בהצלחה פיילוט, במסגרתו הוצבה מערכת בשם Vision AI של חברת Cynapse הסינגפורית, שמורכבת ממצלמות ותוכנה. את המצלמות מתקינים כך שישקיפו על שבילי אופניים בעיר, ואלו מעבירות את המידע למערכות החברה, אשר מנתחות את התנועה, מזהות ומתריעות על אירועים חריגים וכמו כן, גם על עבירות תנועה.
בשיחה עם גיקטיים מסביר אופיר רחמים, מהנדס מערכת בבינת תקשורת מחשבים, שהטמיעה את המערכת לצורך הפיילוט, כי מה שמאפשר כעת את זיהוי הרוכבים, היא ההחלטה של משרד התחבורה להורות על חובת רישום אופניים וקורקינטים חשמליים במערכת הרישוי של משרד התחבורה. בפועל, החל מה-1 באוגוסט, כל כלי שכזה יהיה מחויב בלוחית רישוי המקושרת לזהותו של בעלי הכלי.
על פי רחמים, המערכת של Cynapse תזהה מגוון רחב של עבירות כמו נסיעה ללא קסדה, מהירות מופרזת, הרכבה של אדם נוסף על הכלי ומעבר באור אדום. בנוסף, המערכת תוכל לצלם את לוחית הרישוי של הרוכב וליצור תיק עם התיעוד – מעין "תיק אישי" אם תרצו. לאחר מכן, גורם אנושי ממחלקת הפיקוח של העירייה יוכל לעבור על התיעוד, לאמת את העבירות ואת זהות הרוכב, ולפנק אותו בדו"ח נוצץ שיעשיר את קופת העירייה, ובתקווה, ימנע את תאונת הדרכים הבאה.
לדברי רחמים, אחד האתגרים שהצוות נתקל בהם במסגרת הפיילוט, היה להבדיל בין רוכבים עם שיער כהה לרוכבים עם קסדה, אך בסופו של דבר, המערכת נמצאת לדבריו באיזורי ה-90% דיוק בזיהוי עבירות תנועה. מלבד פיקוח ואכיפה, המערכת גם אמורה לסייע לעיריות לזהות עומסי תנועה, לנתח את התנועה ולזהות מגמות, וגם לתכנן רשתות שבילי אופניים חדשות ועוד.
בשלב הזה, טרם ברור האם ומתי המערכת תוטמע באופן מלא בעיריות בישראל, אך ניתן לשער שאחת הערים הראשונות שצריכה להתעניין בפיתוח הזה היא עיריית תל אביב-יפו על ים הקורקינטים שהציף אותה, ולא נופתע אם היא תהיה הראשונה להשיק את הפיתרון.