בעולם המחשוב, ההגדרה המקורית של OEM היא Original Equipment Manufacturer, יצרן ציוד מקורי. כלומר, יצרן המייצר מוצרים הנרכשים על ידי חברה אחרת ונמכרים תחת שם המותג שלה. בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות הזנק וחברות גדולות הבינו שעל ידי שיווק מוצר ייעודי, אשר תוכנן רק עבורן, הן יכולות לייצר ערך עסקי גדול יותר בתהליך המכירה שלהן.
בעבור חברות ICT האמונות גם על תהליכי האינטגרציה של המערכות בארגונים וחברות, כמו בבינת, המשמעות של OEM עמוקה יותר. יש צורך בתכנון וביצוע אינטגרציה לפתרון הנכון ביותר על מנת להעשיר את המוצרים של החברה ולתמוך בהם, בעבור החברה וגם עבור הלקוח הסופי שלה.
רוצים לשמוע עוד? הקליקו >>
בשונה מפתרונות לשוק ה-IT, תכנון ובנייה של מוצר OEM דורשים בחינה של היבטים ופרמטרים נוספים, מעבר לאפיון הפתרון הטכני הנכון והמתאים ביותר. לרוב, תכנון נכון של פתרון OEM, יספק מענה הן לצורך הטכני והן, ואולי אף חשוב יותר, לצורך העסקי של הלקוח. לכן חשוב לא להקל ראש באפיון הדרישות או בבחירת חברת האינטגרציה. בחירה נבונה, בחברה עם התמחות בפתרונות OEM, תתרום להשקעת פחות אנרגיה בכלל התהליכים התומכים בשלבי תכנון, ייצור, הפצה ותמיכה של המוצר, ועם זאת יתקבל ערך גבוה יותר למוצר הסופי. כך אפשר להשקיע פחות זמן ומשאבים ולקבל יותר תמורה.
ישנם סגמנטים רבים שבהם קיימים לקוחות עם צרכים לבניית מוצר OEM. לקוח כזה יכול להיות חברת תוכנה המשווקת מוצר Software only, השוקלת הגדלת הפוטנציאל העסקי על ידי הוספת פתרון משולב חומרה ועוד תוכנה המותקנת מראש; חברה מהתחום הרפואי בעלת פתרון אשר זקוק לחומרה ייעודית, ובעלת תקנים רפואיים לתמיכה במוצר הסופי; חברה אשר מייצרת פתרון לתוכנת אבטחה, בעלת דרישות שרידות וגיבוי גבוהות או מובנות; וקיימות דוגמאות רבות נוספות.
בסופו של דבר, גם אם סוגי הלקוחות רבים, הדרישות מחברת אינטגרציה יכולות להיות דומות והן כוללות:
מעבר לאמור לעיל, ייתכנו דרישות נוספות ייחודיות לסגמנט הלקוח, כגון עמידות לתנאי סביבה קיצוניים, אטימות למים ו/או אבק, אורך חיים ארוך מהמקובל בשוק או חיבור עבור כרטיסים ייעודיים המיוצרים על ידי הלקוח.
בתכנון נכון של פתרון OEM, יש לקחת בחשבון כמה גורמים:
חברת בינת פועלת יותר מארבעים שנה במגוון תחומים, ומתמחה בתחום ה-OEM. לבינת חטיבת OEM ייעודית אשר מכירה את הדרישות ואת המענה הנכון עבורן, עם רצפות ייצור בישראל, בארצות הברית ובאירופה. פעילויות ה-OEM שלנו מבוצעות כולן בכפוף לסטנדרטים המחמירים ביותר, כולל אישור ISO 9001:2000, ISO 27001 ואף אישור התקן הרפואי הייחודי ISO13485.
יש כמה סוגים עיקריים של מוצרי OEM, ביניהם:
מוצר מדף, COTS (Custom off the Shelf) מיוצר כקו סטנדרטי על ידי היצרנים, בעל אורך חיים מוגדר מאוד, תאריכי השקה, סיום ורכישת Last time buy. לרוב, יוצע זמן חפיפה בין המוצר הישן למוצר החדש, כדי לאפשר ללקוחות זמן בדיקות לפני אישור המוצר, מוצר זה כבר כולל לרוב תמיכה בהתקנים הנפוצים בשוק.
מוצר מדף עם שינויים מינוריים בעל תכונות אורך חיים וזמינות הדומות מאוד למוצר המדף, אך עם שינויים קלים אשר אינם דורשים תכנון הנדסי מיוחד. למשל, שינוי מיתוג חיצוני או מובנה, כמו לדוגמה לוגו החברה המוצג בזמן עליית המחשב; תמיכה בכרטיס ייעודי שלא אושר מראש על ידי היצרן; בדיקת עמידות לטמפרטורות עבודה שלא נבדקו כחלק מדרישות התקן הסטנדרטיות; רישום דגם מוצר ייעודי עבור הלקוח במסמכי התקינה.
מוצר בתכנון מיוחד התפור למידות הלקוח מוצר שתוכנן כדי לתת מענה לדרישה ייחודית, שאין מוצר מדף אשר עונה עליה, ואשר נדרש תכנון הנדסי מיוחד בעבורו. מוכר גם כפתרון ODM (Original Design Manufacturer). תכנון כזה יכול לכלול: עיצוב מארזים ייעודיים; תמיכה ברכיבים שאינם חלק סטנדרטי במוצר הסופי; תכנון הנדסי מלא הכולל תכן מכני, אלקטרוני ותרמי, על מנת לוודא שהמוצר הסופי יעמוד בדרישות התקינה. תכנון של מוצר ייעודי דורש הוצאות נוספות, אך היתרון הגדול שלו הוא קבלת מוצר התפור למידות הלקוח. מוצר עם אורך חיים ייחודי ושונה מכלל המוצרים בשוק, משום שאינו תלוי בלוחות זמני היצרן וברצון שלו להתעדכן ביחס למוצרים העדכניים ביותר בשוק, כדי לעמוד בתחרות. זהו מוצר בעל יתרון משמעותי מול התחרות בסגמנט הלקוח.
מעגל החיים של מוצר OEM שונה בתכלית ממוצר IT, וכך גם צריכה להיות ההתייחסות הן בשלבי התכנון והן בשלבי האינטגרציה. בניגוד למוצר IT, שאדיש יותר לשינויים ולעדכון ברכיבי החומרה, מוצר OEM הנו רגיש ביותר לשינויים. שינויים עשויים להיות בעלי השפעה לא צפויה ואף לייצר בעיות תאימות מול התוכנה הייעודית שרצה עליו. כל יצרן חומרה מפרסם רשימות תאימות, של מערכות הפעלה נתמכות שבדק ואישר טרם שחרור המוצר לשוק. מהלך דומה חייב לבצע כל יצרן תוכנה טרם אישור חומרה חדשה עבור התוכנה שלו.
הסיכוי לבעיות תאימות דורש מהאינטגרטור ביצוע של תהליכים תומכים, כדי לזהות בהקדם האפשרי כל שינוי שהוא, עוד טרם ביצוע האינטגרציה. לדוגמה, בדיקה חודשית של אורך חיי הפריטים מול כלל הספקים וביצוע בדיקות קבלה בהתאמה למה שהגדיר הלקוח למוצרים ולרכיבים שמגיעים מהיצרנים, על מנת לזהות רכיבים שגויים, תקולים או עם גרסה שונה מזו שנבדקה ואושרה. אם זוהתה חוסר תאימות יש לטפל מול הספק, ללא סיכון קו הייצור של הלקוח.
בעבר, יצרני תוכנה נזהרו מאוד מביצוע עדכונים משום שהדבר היה כרוך בטרחה של הלקוח ובסיכון המודל: אם זה עובד, לא לגעת. אף על פי שיש סגמנטים שלמים אשר עדיין פועלים בגישה זו, כמו למשל חברות רפואיות, חברות רבות שולחות עדכונים רבים יותר לעתים תכופות יותר.
ניהול שינוי או עדכון גרסה, אם בגלל תיקוני באגים או מתן תכונות נוספות למוצר, דורש ניהול מדויק של מהנדס מערכת. עם ניהול מדויק ונכון ניתן לוודא השקה אחידה בכל אתרי הייצור בו בזמן, תוך אישור הנדסי אישי של כל אתר ויכולת לספק ללקוח בכל רגע נתון עדכון סטטוס, ושמירת נתוני התהליך לאורך שנים.
מהם היתרונות להחלטה על מכירה של מוצר OEM ללקוח הסופי, בניגוד למכירה או אספקה של תוכנה בלבד?
לקוח השוקל ייצור ושיווק של מוצר OEM צריך לוודא קבלת תמיכה הנדסית הכוללת תכנון, ניהול שינויים ושירותים; ייצור על פי נוהלי עבודה המוגדרים ומקובלים בתעשייה; תמיכה ברכש ובהפצת המוצר המוגמר בצורה מקומית ובינלאומית על פי תחזיות, כולל גמישות לשינויים. כל זאת, תוך עמידה בדרישות איכות קפדניות ומבדקים חיצוניים. בתנאים אלו, נוכל להגדיר את הפתרון כמוצלח.
פנו במייל: